Proiectul a demarat la sfirsitul anului 2001 si a fost realizat prin colaborarea urmatoarelor institutii din 9 tari: Institutul European (Bulgaria) In urma studiilor efectuate: - Political perspectives,au fost elaborate recomandari cu caracter regional, pentru: a) institutiile Uniunii Europene: c) retelele de ONG si institutii de analiza (cum ar fi cele sub tutela Institutului pentru o Societate Deschisa): d) catre grupuri de tari in structuri de cooperare (de exemplu ICE si altele):
Europeum (Republica Ceha)
Centrul Praxis pentru Studii Politice (Estonia)
Centrul Leton pentru Studii Etnice si ale Drepturilor Omului (Letonia)
Institutul de Politici Publice (Republica Moldova)
Institutul pentru Afaceri Publice (Polonia) - coordonator al proiectului
Institutul Roman pentru Politici Economice (Romania)
Institutul pentru Reforme Economice si Sociale (Slovacia)
Centrul International pentru Studii Politice (Ukraina).
Scopul proiectului a fost de a sistematiza cunostintele si perceperea impactului extinderii zonei Schengen asupra tarilor candidate la aderarea in UE si a tarilor vecine, care ramin in afara spatiului Schengen, in vederea elaborarii recomandarilor de promovare a politicii in domeniu de catre statele membre si candidate la aderare in UE.
Chapter 1. Schengen - Consequences for National Migration Policy
Chapter 2. The Western border of the Republic of Moldova - the future Schengen border
Chapter 3. EU enlarged, Schengen implemented - what next?
- introducerea controlului regulat al pasapoartelor la frontierele unde se efectueza controlul selectiv, in perioada de tranzitie (frontiera Cehiei cu Germania, Ukrainei cu Rusia;
- oferirea asistentei in pregatirea personalului de la viitoarele frontiere externe, luind in considerare ca in unele tari aceste frontiere vor deveni interne;
- sustinerea cooperarii transfrontaliere prin reintegrarea micului comert in cadrul activitatilor legale, stabilirea unor fonduri de know-how si lansare a micului business, cu asistenta guvernelor si camerelor de comert;
b) agentiile internationale specializate, cum ar fi ICNUR, OIM:
- atragerea atentiei asupra integrarii si protectiei insuficiente a refugiatilor adevarati, precum si asupra incapacitatii statelor de a proteja victimele traficului de fiinte umane (mai ales ale minorilor si femeilor furate);
- difuzarea rezultatelor studiilor cazurilor considerate de reusita efectuate de cercurile universitare si de analiza politica, cu privire la cooperarea transfrontaliera si aspectele pozitive ale extinderii zonei Schengen;
- fixarea unui nivel redus al costului pentru vizele de scurta sedere si repartizarea activitatii de perfectare a vizelor astfel ca sa fie folosite toate rutele de trecere ale frontierelor;
- crearea unor oficii consulare comune ale tarilor candidate in centrele mici ale statelor CSI si fostei Iugoslavii, prin introducerea unor canale de comunicare;
- schimb de informatii si experienta intre tarile-surse de emigratie ilegala