Cunoştinţe, atitudini şi practici referitoare la mobilitatea academică creditară
Scopul studiului constă în evaluarea situaţiei curente în domeniul mobilităţii academice creditare în Armenia, Moldova şi Ucraina, identificarea eventualelor constrângeri în extinderea mobilităţii şi elaborarea de recomandări privind creşterea nivelului de participare a studenţilor şi a cadrelor didactice la programele de mobilitate.
Metodologia studiului s-a bazat pe desfăşurarea de cercetări sociologice calitative şi pe analiza documentelor relevante de politici educaţionale. Grupurile-ţintă din fiecare ţară au inclus cadre didactice, conducători ai instituţiilor de învăţământ superior, studenţi, reprezentanţi ai structurilor guvernamentale din domeniul învăţământului superior, reprezentanţi ai societăţii civile.
Principalele recomandări ale studiului includ:
• Sporirea capacităților instituţiilor de învăţământ superior de a participa la programele de mobilitate academică creditară prin oferirea de cursuri universitare în limbile de circulaţie internaţională, dezvoltarea de noi curricula, armonizate cu necesităţile pieţei europene de muncă, promovarea pe plan internaţional a imaginii instituţiei de învăţământ, atragerea studenţilor şi cadrelor didactice din alte ţări.
• Diseminarea exemplelor de bune practici; consolidarea mecanismelor de informare a studenţilor şi a cadrelor didactice despre oportunităţile oferite de instituţiile de învăţământ superior în domeniul mobilităţii academice creditare; eficientizarea activităţii departamentelor din cadrul instituţiilor de învăţământ superior, responsabile de mobilitatea academică.
• Diversificarea de către departamentele responsabile de mobilitatea academică creditară ale instituţiilor de învăţământ superior a căilor de informare a grupurilor-ţintă, atragerea şi încurajarea studenţilor și a cadrelor didactice care au participat anterior la mobilităţi academice la oferirea de suport candidaţilor care nu au o astfel de experienţă.
• Dezvoltarea unor politici instituționale de creștere a gradului de acces al cadrelor didactice care întâmpină dificultăţi în procesul de mobilitate: granturi pentru cei cu familii, păstrarea locului de muncă şi a cursurilor predate, oferirea de cursuri intensive de studiere a limbilor moderne.
• Asigurarea transparenței proceselor de selectare a cadrelor didactice și a studenților care au aplicat la programele de mobilitate. Publicarea unor analize privind procesele de depunere a dosarelor şi a rezultatelor selecției candidaţilor.
• Implicarea mai activă a organizaţiilor societăţii civile în promovarea bunelor practici de mobilitate academică creditară, oferirea de consultanţă şi asistenţă studenţilor şi cadrelor didactice în identificarea programelor de mobilitate şi a eventualelor instituţii-gazdă, perfectarea dosarelor de aplicare, familiarizarea cu specificul sociocultural al ţărilor-gazdă.
• Organizarea de către organizaţiile societăţii civile a unor evenimente de schimb de experienţă și de bune practici cu instituţiile de învăţământ superior active în domeniul mobilităţii. Atragerea experților internaționali în facilitarea schimbului de bune practici, acumulate de universităţile străine cu tradiţii în domeniul mobilităţii academice creditare.