Evaluarea blocajelor și barierelor de participare ale tinerilor și adolescenților din Moldova în procese de luare a deciziilor
Scopul studiului cuprinde două componente: evaluarea practicilor și mecanismelor existente de participare formală a adolescenților în procesul de luare a deciziilor și analiza barierelor și blocajelor ce limitează participarea adolescenților în procesul de luare a deciziilor. Componenta de evaluare s-a axat pe corespunderea cadrului de politici în raport cu prevederile Convenției internaționale a drepturilor copilului, iar a doua componentă descrie comportamentele, cunoștințele și atitudinilor profesioniștilor și tinerilor despre participarea în procese de luare a deciziilor la nivel naționale și local.
Ca urmare a evaluării, raportul intenționează să:
- analizeze cadrul legal și cadrul de politici cu referire la participarea copiilor şi tinerilor din Republica Moldova şi să evalueze conformarea cu prevederile art. 12 al Convenţiei internaţionale a drepturilor copilului şi Comentariul General nr. 12 (2009): Dreptul copilului de a fi ascultat, reglementat de CDC;
- documenteze și să evalueze eficiența, eficacitatea și echitatea mecanismelor de participare formală existente, precum și a structurilor consultative ale copiilor și tinerilor recent create în raioanele selectate, printre care menționăm: consilii școlare ale elevilor, consilii locale/raionale ale tinerilor, organizații de tineret, și structuri de conducere.
- elaboreze recomandări practice în vederea îmbunătățirii cadrului de politici și a practicilor din domeniul participării copiilor și tinerilor, inclusiv sugestii privind modalitatea de promovare a celor mai bune practici și modele participative la nivel local și național. Adițional, vor fi recomandate ajustări necesare pentru a crește eficiența și incluziunea mecanismelor participative existente prin consultarea opiniilor celor mai vulnerabile, marginalizate și supuse riscurilor grupuri de adolescenți, inclusiv băieți și fete.
Studiul a fost elaborat sub egida Institutului de Politici Publice cu sprijinul financiar al Fondului Naţiunilor Unite pentru Copii (UNICEF).
Studiul: Raport – participarea tinerilor