Comunicat de presă. Proiectul Curriculumul Național Dezvoltat, propus de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării pentru discuții publice, 10 iunie 2019
În cadrul atelierelor organizate în zonele Nord, Centru și Sud ale țării, părinții elevilor din învățământul general au avut posibilitatea să-și expună opiniile față de proiectul Curriculumului Național Dezvoltat, propus de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării pentru discuții publice. Ce ar trebui de făcut ca curriculumul școlar din țara noastră să devină prietenos elevilor și părinților, care sunt principalele obstacole în îmbunătățirea calității educației, ce ar trebui să învețe elevii în școala prezentului, astfel ca ei să fie pregătiți pentru viața lor din viitor – acestea sunt principalele întrebări pe care le-au abordat părinții în cadrul dezbaterilor organizate de Institutul de Politici Publice în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării cu suportul financiar al Fundației Soros-Moldova. Tematica abordată în cadrul atelierelor de lucru la care au participat reprezentanții părinților din zonele Nord, Centru, Sud ale țării s-a axat pe noile oportunități oferite de proiectul Curriculumului Național Dezvoltat, proiect prin care se preconizează extinderea semnificativă a drepturilor elevilor și părinților de ași stabili propriile trasee educaționale. În calitate de inițiatori ai discuțiilor au evoluat Secretarul de Stat al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării dna Angela Cutasevici, șeful Direcției Învățământ General al MECC dl Valentin Crudu, directorul de programe educaționale ale Institutului de Politici Publice dl Anatol Gremalschi. Discuțiile au fost moderate de dna Ala Codreanu, specialistă-coordonator pe comunicare a IPP. La numeroasele întrebări ale reprezentanților părinților au răspuns autorii proiectului Curriculumului Național Dezvoltat, coordonatorii grupurilor de lucru pe discipline școlare, specialiștii MECC. În luările de cuvânt, reprezentanții părinților au accentuat că în prezent copiii lor învață la școală și lucruri, care nu le prea sunt de folos în viață, iar anumite lucruri, absolut necesare pentru a se integra într-o societate modernă, sunt trecute de școală cu vederea. În opinia părinților, curriculumul actual încă mai pune nejustificat accentul doar pe simpla transmitere a informațiilor de la cadrele didactice la elevi, pe când un învățământ modern trebuie să aibă drept scop formarea și dezvoltarea competențelor viitorilor absolvenți, educarea lor în spiritul valorilor-general umane. Părinții sunt îngrijorați de faptul că programa școlară este prea încărcată, că elevii sunt suprasolicitați, că nu au suficient timp pentru activitățile extrașcolare. În opinia lor, principalele obstacole în asigurarea calității educației sunt teoretizarea excesivă a materiilor predate, capacitatea redusă a școlii și a multor părinți de a motiva elevii să învețe, faptul că manuale, materiale și mijloacele didactice utilizate în școli sunt depășite. În ansamblu, majoritatea participanților la dezbaterile publice au susținut principalele inovații ale proiectului Curriculumului Național Dezvoltat: orientarea învățării copilului de astăzi către viața de succes a adultului de mâne, valorificarea capabilităților fiecărui copil, stabilirea unor finalități realistice și realizabile ale învățării, racordarea materiilor predate la particularităților de vârstă ale copiilor, extinderea materiilor curriculare propuse elevilor și părinților la libera alegere.
Propunerile înaintate de părinți s-au referit, în principal, la actualizarea manualilor școlare și digitalizarea acestora, abordarea interdisciplinară a obiectelor predate și a temelor date pe acasă, creșterea ponderii activităților de învățare prin explorare și
acțiune, simplificarea materialului predat și creșterea graduală a complexității acestuia, stimularea și susținerea creativității elevilor. Majoritatea absolută a părinților s-au pronunțat în favoarea unui curriculum care formează și dezvoltă valorile morale ale copiilor, extinde implicarea elevilor în cât mai multe activități civice, elimină stresul evaluărilor, sporește motivația pentru învățare.
Dezbaterile publice au fost organizate în perioada 27 mai – 5 iunie 2019 în cadrul Proiectului “Valorificarea oportunităților de implicare efectivă a părinților, comunităților și societății civile în guvernanța educației, 2019”, implementat de Institutul de Politici Publice cu suportul financiar al Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova și desfășurat în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
În cadrul acestui proiect se preconizează continuarea activităților ce au drept scop împuternicirea părinților, comunităților locale și organizațiilor societății civile cu competențe de implicare efectivă în guvernanța educației, de promovare a valorilor unui învățământ de calitate, deschis, bazat pe meritocrație, performanță și incluziune.
Mai multe detalii despre activitățile desfășurate în cadrul acestui proiect pot fi găsite pe pagina www.ipp.md.