Masa Rotundă: Promovarea valorilor societății deschise prin dezvoltarea noului curriculum școlar
Masa Rotundă: Promovarea valorilor societății deschise prin dezvoltarea noului curriculum școlar
Miercuri, 9 octombrie 2019, profesorii din mai multe raioane ale țării au discutat subiectul promovării valorilor societății deschise prin dezvoltarea noului curriculum școlar. Evenimentul a fost organizat de către Institutul de Politici Publice (IPP) cu suportul financiar al Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova.
Cei peste 40 de participanți la eveniment, au fost informați despre rezultatele studiului efectuat de către Institutul de Politici Publice privind participarea părinților și a reprezentanților comunităților în guvernarea învățământului general. S-a constatat că valorile și atitudinile caracteristice unei societăți deschise se formează și se dezvoltă atât în procesul de învățare propriu-zis, cât și în cadrul activităților extracurriculare, care trebuie să complementeze în mod organic curricula școlară și să se integreze în viața comunităților locale.
Elaborarea curriculumului la decizia școlii și modalitățile de implicare a părinților și a reprezentanților societății civile au constituit un alt subiect pe agenda evenimentului. ”Persistă abordarea eronată de către multe cadre didactice și manageriale a disciplinelor opționale că fiind „fonduri de rezervă” pentru completarea normelor didactice. În consecință, foarte des curriculumul la decizia școlii este proiectat în baza viziunilor și intereselor cadrelor didactice și manageriale și, mai puțin, în baza solicitărilor înaintate de elevi și părinți”, a specificat Mariana Marin, Președinta Asociației Generale a Învățătorilor. Doamna Mariana Marin a venit cu serie de recomandări către toți actorii implicați și cointeresați în îmbunătățirii situației actuale în domeniul studierii disciplinelor opționale – administrațiile instituțiilor de învățământ, pedagogii, părinții și elevii.
Experta în educație, doamna Angela Cara a prezentat o analiză profundă a situației curente și a venit cu o serie de recomandări privind implicarea părinților și comunităților în guvernarea educației, principalele din ele fiind consultarea părinților în luarea deciziilor referitoare la organizarea activităților extrașcolare, implementarea măsurilor ce au drept scop asigurarea sănătății și siguranței copilului; îmbunătățirea managementului școlar. Totodată, printre multiplele recomandări s-a regăsit și propunerea de delimitare a rolurilor și responsabilităților diferitor specialiști la nivel de instituție de învățământ: manageri, cadre didactice, diriginți, psihologi, cadre didactice de sprijin etc. privind ariile de intervenție în procesul de promovare a parteneriatelor școală-familie-comunitate.
Promovarea valorilor societății deschise prin învățarea activ-participativă, prin implicarea elevilor, alături de cadrele lor didactice și de părinți, în activitățile de voluntariat constituie, în opinia mai multor participanți la Masa Rotundă, principala cale de formare și dezvoltare a competențelor atitudinale prevăzute de noile discipline școlare „Educația pentru societate” și “Dezvoltarea personală”.
Masa Rotundă a fost organizată în cadrul Proiectului “Valorificarea oportunităților de implicare efectivă a părinților, comunităților și societății civile în guvernanța educației, 2019”, implementat de Institutul de Politici Publice cu suportul financiar al Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova.
Agenda, Agenda 2019-10-09
Prezentare Angela Cara, Prezentare Cara Angela
Prezentare Anatol Gremalschi, Prezentare Gremalschi Anatol
Prezentare Mariana Marin, Prezentare Marin Mariana