Prezentarea studiului sociologic ”Participarea părinților și a reprezentanților comunităților în guvernarea învățământului general”
Autorii studiului și-au propus să analizeze nivelul și modalitățile de participare a părinților, comunităților locale și a organizațiilor obștești ale părinților în guvernarea educației în condițiile implementării noilor reglementări de funcționare a instituțiilor de învățământ general.
- Studiul sociologic Prezentare Gremalschi Anatol
Conform concluziilor studiului sociologic, implementarea noului Cod al Educației a dus la creșterea rolului părinților, comunităților locale și al organizațiilor obștești ale părinților în administrarea instituțiilor de învățământ general, însă oportunitățile oferite de noul cadru normativ-juridic nu sunt încă valorificate în deplină măsură. Școlile mai rămân încă reticente față de eventualele participări ale părinților și comunităților în angajarea, evaluarea, promovarea și stimularea cadrelor didactice și a celor manageriale, în alegerea disciplinelor opționale și a tematicii cercurilor școlare, în combaterea fenomenului plăților informale, în lupta cu corupția în învățământ. Unii părinți nu prea sunt interesați de a participa prin activități concrete în viața școlii, iar administrațiile publice locale pasează problemele școlii organelor administrative de nivel ierarhic mai superior, considerând că școala nu este a comunității, ci a raionului sau a guvernului.
Potrivit lui Anatol Gremalschi, asocierea părinților în organizații obștești ar putea contribui într-o măsură mult mai mare la promovarea intereselor lor legitime și la extinderea participării părinților în guvernarea instituțiilor de învățământ.
Rezultatele studiului sunt reprezentative la nivel național cu o marjă de eroare de ±4,3% și sunt parțial comparabile cu cele ale unui studiu similar, efectuat în 2016 de către Institutul de Marketing, Analiză, Sondaje și Investiții ”IMAS INVEST”.
Această activitate este realizată în cadrul proiectului „Valorificarea oportunităților de implicare efectivă a părinților, comunităților și a societății civile în guvernanța educației”, implementat de Institutul de Politici Publice cu suportul financiar al Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova.