”Alfabetizarea digitală trebuie tratată ca fiind doar un prim pas în modernizarea metodelor de predare”, Anatol Gremalschi
”Alfabetizarea digitală trebuie tratată ca fiind doar un prim pas în modernizarea metodelor de predare-învățare-evaluare, pas care trebuia de făcut indiferent dacă suntem sau nu în criză, fie ea pandemică sau de altă natură. Însă accentul trebuie pus nu doar pe formarea și dezvoltarea abilităților digitale, ci pe formarea și dezvoltarea unor competențe autentice de pedagogie digitală”, a susținut Directorul de programe IPP, Anatol Gremalschi în cadrul Atelierului de lucru ”Cum asigurăm și cum evaluăm calitatea educației în școala în care activăm”. Atelierul on-line a fost desfășurat pe 16 februarie 2021, cu participarea a peste 700 de pedagogi și specialiști în domeniu din toată țara.
În cadrul evenimentului Institutul de Politici Publice a prezentat rezultatele Studiului privind impactului utilizării mijloacelor TIC asupra calității educației în general și pe timp de pandemie.
La eveniment au participat Șeful adjunct interimar Direcției generale educație, tineret si sport (mun. Chișinău) Daniela Muncă-Aftenev și Victoria Belous, Directorul Centrului Național de Inovații Digitale în Educație ”Clasa Viitorului” care și-au expus viziunile lor privind situația la zi și perspectivele dezvoltării pedagogiei digitale în Republica Moldova.
Participanții la eveniment au constat cu satisfacție că datorită multiplelor cursuri de dezvoltare a competențelor digitale organizate la nivel republican și regional, cadrele didactice sunt pregătite să facă față provocărilor transformării digitale în educație. A fost salutată ideea creării de comunități la nivel municipal și raional de îmbunătățire a calității în educației, comunități în cadrul cărora pedagogii, părinții elevii ar putea face un schimb de opinii și experiențe.
Pedagogii au susținut că este necesară elaborarea și implementarea unor standarde naționale prin care s-ar stabili cerințe explicite față de infrastructura TIC a instituțiilor de învățământ. Se cere dezvoltarea și implementarea unor proiecte-tip de rețele digitale școlare, unor softuri educaționale -tip pentru profesori și elevi.
Mulți participanți au atenționat că la moment profesorii utilizează concomitent în procesul de predare-învățare-evaluare mai multe platforme fapt ce dezorientează elevii, consumă mult timp și efort. În opinia lor ar fi necesară elaborarea și implementarea unei platforme digitale unitare, adaptată la curricula Republicii Moldova și care să ofere pedagogilor și elevilor informația digitală necesară, fără a accesa circa 30 din cele mai diverse platforme.
Evenimentul on-line a fost organizat în cadrul Proiectului „Valorificarea oportunităților de implicare efectivă a părinților, comunităților și societății civile în guvernanța educației”, implementat de către Institutul de Politici Publice cu suportul financiar al Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros Moldova.
Prezantare din cadrul Atelierului
Clasa Viitorului : oportunitate continuă de transformare digitală și inovații în educație
Victoria Belous, Directoare Centrul Național de Inovații Digitale în Educație – „Clasa Viitorului”