LECȚIA PANDEMIEI: de la simpla alfabetizare digitală la o pedagogie digitală autentică
Pandemia ne-a schimbat și mai continuă să ne schimbe viața. Evident, educația nu este o excepție. Fiind nevoit să facă față restricțiilor impuse de criza sanitară, sistemul nostru de învățământ a fost capabil să se mobilizeze, încercând să treacă la noi metode de predare-învățare și, mai puțin, la noi metode de evaluare. Metodele de predare-învățare, utilizate pe timp de criză pandemică, se bazează în mare parte pe mijloacele oferite de tehnologia informațiilor și comunicațiilor: calculatoarele personale de birou, calculatoarele personale portabile (notebookuri, laptopuri), calculatoarele personale de tip tabletă și, în lipsa acestora, telefoanele mobile, mai mult sau mai puțin inteligente. În ansamblu, condițiile de criză sanitară au impus schimbarea modului de gândire, de acțiune și de comportament nu doar al cadrelor didactice, al elevilor și părinților, dar și al celora care asigură managementul instituțiilor școlare și guvernarea întregului sistem de învățământ.
Cum au influențat schimbările de gândire, acțiune și de comportament calitatea educației? În ce măsură aflarea în fața calculatorului și navigarea pe internet a influențat-o? Evident, trebuie să fim realiști. Nu ar trebui să sperăm la o creștere semnificativă a acesteia. Ar fi extrem de bine dacă calitatea educației nu ar suferi derapări, provocate de pandemie. Neadmiterea unor astfel de situații, de ce nu, chiar și o îmbunătățire a rezultatelor învățării ar putea fi asigurată printr-o utilizare judicioasă a oportunităților oferite de instruirea asistată de calculator………