/prima rundă a consultărilor publice ”EDUCAȚIE 2030”/ Strategia Educație 2030 trebuie să fie axată pe oameni
Reprezentanții organizațiilor societății civile au participat la consultările publice în cadrul cărora a fost supusă dezbaterilor prima versiune a proiectului Strategiei Naționale “Educația 2030”. Poziția activă a organizațiilor non-guvernamentale a generat o serie de recomandări extrem de utile în elaborarea documentului strategic de dezvoltare pe termen lung a educației din Republica Moldova.
”Centrarea pe om ar trebui să fie ca un fir roșu în Strategia ”Educație 2030”. Acest document strategic ar trebui să inspire și să asigure o viziune holistică ce însumează toate aspectele domeniului educației din țara noastră. Totodată, este necesar de efectuat o prioritizare a problemelor și respectiv a soluțiilor propuse”, a fost specificat în cadrul ședinței.
În opinia participanților la consultări, este necesară elaborarea unei viziuni comune asupra calității educației din Republica Moldova, a unui sistem de indicatori a calității educației, care să cuprindă toate nivelurile învățământului.
Referitor la evaluarea obiectivă și independentă a calității educației din țara noastră, s-a accentuat că 40% dintre elevii testați în cadrul evaluărilor internaționale PISA 2018 (The Program for International Student Assessment), au demonstrat rezultate sub nivelul alfabetizării funcționale și ”asta din cauza că învățământul nostru este formalizat. Este o tragedia că absolvenții noștri nu înțeleg mesajele textelor pe care le pot doar citi. Mergem pe o cale extensivă, tot adăugăm și adăugăm discipline și competențe. Dacă nu facem schimbări de principiu, vom rămâne la mimări”.
”Trebuie să dezvoltăm alfabetizarea funcțională. Să dezvoltăm gândirea critică, să-i provocăm pe copii cu probleme reale, nu cu materii abstracte. Accentul trebuie pus pe învățarea bazată pe realitate”, o fost o altă propunere înaintată în cadrul ședinței.
Una din obiecțiile care a sunat cel mai des în cadrul dezbaterilor s-a referit la volumul exagerat al primei versiuni a Strategiei și limbajul ”greoi și prea stufos” al documentului. În această ordine de idei, a fost propusă efectuarea unei prioritizări obiective a problemelor, simplificarea stilului de expunere, orientarea către publicul țintă sau centrarea documentului pe probleme.
Notă: Proiectele Strategiei de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030 și Programului de implementare a Strategiei sunt elaborate în cadrul proiectului ”EDUCAȚIE 2030” realizat de către o echipă de experți naționali și internaționali a Institutului de Politici Publice sub egida Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Proiectul este realizat cu suportul UNICEF Moldova. După definitivare, proiectele de documente strategice vor fi înaintate pentru aprobare către Guvernul Republicii Moldova.
AGENDA consultărilor publice cu liderii sindicatelor din Republica Moldova