”Apreciem responsabilitatea, interesul și motivația participanților pentru dezvoltarea sistemului educațional local”
”Apreciem responsabilitatea demonstrată de către participanții din regiuni la cursul de instruire dedicat planificării strategice. Este demn de respect interesul și motivația acestora pentru dezvoltarea sistemului educațional local, astfel încât să fie mai prietenos elevilor, cadrelor didactice, părinților, aliniat politicii educaționale naționale și tot mai aproape de modelele europene de educație”, a declarat Viorica Andrițchi, doctor habilitat, conferențiar universitar, formatoarea Cursului de instruire în domeniul planificării strategice, evaluării costurilor și planificării financiare.
Reamintim, că în perioada 29 martie – 8 aprilie 2021, peste 300 de reprezentanți ai organelor locale de specialitate din domeniul învățământului din toate raioanele și municipiile țării au participat la Cursul de instruire în domeniul planificării strategice, evaluării costurilor și planificării financiare. Scopul cursului a fost consolidarea capacităților personalului responsabil din cadrul administrațiilor publice locale în planificarea strategică, bugetarea participativă bazată pe nevoile relevante ale sectorului, analiza eficacității și eficienței utilizării resurselor, monitorizarea și raportarea efectivă a procesului de finanțare în procesul de planificare și bugetare bazate pe dovezi din perspectiva proiectului Strategiei educației pe termen lung 2021-2030, a Planului de acțiuni pe termen mediu 2021-2025 și a Cadrului de monitorizare și evaluare.
Demersurile de formare au vizat abilitarea participanților în aplicarea algoritmului de elaborare a unui program de dezvoltare strategică a sistemului educaţional local, de analiză a eficacității și eficienței valorificării resurselor în procesul de implementare a programului de dezvoltare strategică a sistemului educaţional local, de monitorizare și raportare a procesului de finanțare în procesul de planificare și bugetare bazate pe dovezi.
Întreg parcursul de formare s-a axat pe nevoile şi experienţa participanţilor, pe implicarea acestora în rezolvarea problemelor relevante pentru dezvoltare strategică a sistemului educaţional local, pe ghidarea participanţilor spre acţiune şi reflecţie, încorporarea gândirii critice şi utilizarea perspectivelor multiple.
”Pentru mine a fost o provocare interesanta, care m-a îmbogățit cu experiențe inedite de învățare, în cooperare cu colegii noștri. Am avut parte de un dialog profesional antrenant, prin care am cunoscut din prima sursă realitatea nu tocmai roză a sistemului educațional la nivel local. Nu m-am așteptat ca unele lucruri, inclusiv situația rețelelor educaționale să ia o turnură atât de dramatică, din cauza crizei demografice și a exodului neîntrerupt al populației. Am fost motivată o dată în plus pentru implicare responsabilă în ajustarea atentă a textului proiectului Strategiei naționale Educația 2030 la situația în continuă schimbare din satele, centrele raionale și municipiile R. Moldova”, a susținut formatoarea cursului Viorica Goraș-Postică, doctor habilitat, profesor universitar.
Proiectele de grup elaborate de către reprezentanții APL în cadrul programului, sub ghidarea formatorilor, vor fi valorificate prin îmbunătățirea proiectului Strategiei educației pe termen lung 2021-2030, a Planului de acțiuni pe termen mediu 2021-2025, și vor fi dezvoltate ulterior în Programe de dezvoltare a sistemelor educaționale locale pentru anii 2021-2030.
NOTĂ: Proiectul Strategiei de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030 și a Programului de implementare a Strategiei sunt elaborate în cadrul proiectului ”EDUCAȚIE 2030” realizat de către o echipă de experți naționali și internaționali al Institutului de Politici Publice sub egida Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Proiectul este implementat cu suportul UNICEF Moldova.
Образование 2030/Презентация Стратегического планирования системы образования АТО Гагаузия (video).