Europa Liberă/ ”Școala fără carte”
Care este nivelul calității educației în Republica Moldova? De ce aproape jumătate din elevii din Republica Moldova sunt analfabeți funcționali? De ce avem școli fără condiții elementare pentru un învățământ decent? De ce nu sunt profesori în școli? În ce măsură corespunde educația oferită în școlile din Republica Moldova cerințelor pieței forței de muncă de astăzi și de mâine? Sunt doar o parte din întrebările abordate în emisiunea documentară realizată de către Europa Liberă ”Școala fără carte”.
Unul din experții intervievați în cadrul documentarului a fost Directorul de Programe IPP, Anatol Gremalschi, tot el fiind și membrul echipei de experți al Institutului de Politici Publice care asistă Ministerul Educației și Cercetării în elaborarea Strategiei ”Educație 2030” și a Programului de implementare.
Ținem să remarcăm, că în cadrul elaborării Strategiei a fost efectuată o analiză problematizată a situației din sector, bazată pe date de cercetare, care au scos în evidență 16 provocări majore în privința dezvoltării sistemului de educație și formare profesională din Republica Moldova. Racordarea insuficientă a învățământului la cerințele pieței muncii, deficitul general de cadre didactice și manageriale calificate, diminuarea motivației pentru cariera în domeniul educației, progresul lent în promovarea noilor tehnologii în educație, corelarea insuficientă a curriculumului pentru învățământul general cu nevoile actuale ale elevilor – sunt în topul problemelor identificate. Pe parcursul anului curent, a fost realizat un amplu exercițiu participativ cu toți actorii din domeniul educației pentru a identifica soluțiile cele mai optimale în soluționarea problemelor, acestea fiind încadrate în proiectul Strategiei ”Educație 2030”.
Versiunea finală a Strategiei de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030 „Educația 2030” și a Programului de implementare urmează să fie prezentată spre aprobare Guvernului în primăvara acestui an. Documentele strategice sunt elaborate cu suportul UNICEF Moldova.