Proiectul „Grup de consultanță și expertiză în domeniul justiției și anticorupției, pentru cabinetul Primului Ministru al Republicii Moldova și Ministerul Justiției
Scopul proiectului:
Construirea punților de comunicare mai coerente și mai durabile între autoritățile naționale implicate în reformele pe domeniul justiției și contribuirea la recalibrare acestora e la jumătatea ciclului politic cu Elaborare ToR și stabilire de sarcini individuale și de grup; Asistență și consultanță constantă PM/MJ/P și Ședințe săptămânale cu PM/MJ/P/MPs. Discuții informale cu comunitatea de experți din domeniul justiție.
Dezvoltarea unor politici alternative viabile, care să completeze viziunea strategică a guvernării pe domeniul justiției și să contribuie la un dialog constructiv și bine informat cu Analiza de impact; Elaborarea și promovarea unei foi de parcurs și a unui plan de intervenție conex și Întâlniri de advocacy cu decidenți internaționali și naționali. Discuții informale cu comunitatea de experți din domeniul justiție.
Asistență și consultanță constantă PM/MJ
În ceea ce privește asistența și consultanța acordată Prim-Ministrului și Ministrului Justiției, aceasta se acordă ori de câte ori este necesară. Adesea, aceste solicitări nu sunt formalizate în documente scrise, deoarece multe dintre aceste sarcini nu se materializează sub forma unor demersuri oficiale. Atât Ministra Justiției, cât și Cabinetul Prim-Ministrului, au nevoie frecvent de expertiză, opinii sau sfaturi, iar în aceste momente, experții sunt întotdeauna disponibili.
În perioada iulie-august, au avut loc numeroase modificări, multe dintre acestea fiind strâns legate de Legea nr. 83 din 14.04.2023, care a fost publicată în Monitorul Oficial Nr. 154 la data de 02.05.2023, articolul 240. Această lege a generat numeroase dezbateri, implicând instituții precum Procuraturile Specializate, Procuratura Generală, Executivul și Legislativul. În această perioadă, au fost solicitate numeroase opinii, iar experții, atât naționali, cât și internaționali, au avut un rol esențial în proces. Experții naționali au fost implicați constant, participând la discuții și furnizând opinii și expertize, care ulterior au fost luate în considerare în elaborarea amendamentelor aduse legilor.
Ca rezultat, a fost adoptată o nouă lege, Legea nr. 245 din 31.07.2023, care a modificat în parte Legea nr. 83 și a introdus schimbări semnificative în aceasta. Multe dintre aceste modificări au fost posibile datorită implicării constante a grupului de consultanță, care a fost mereu pregătit să ofere soluții la problemele apărute.
Un alt subiect important a fost proiectul prin care au fost delimitate competențele Procuraturii Anticorupție și Centrului Național Anticorupție la investigarea cauzelor de corupție la nivel înalt. Având în vedere că aspectul de „capacitare a Procuraturii Anticorupție” constituie unul dintre subiectele de interes pentru Comisia Europeană în raport cu care RM trebuie să întreprindă pași rapizi de urgentare a implementării, Ministerul Justiției a organizat ședințe foarte importante pentru identificarea acțiunilor (listei de necesități) ce urmează a fi întreprinsă de fiecare instituție pentru implementarea dispozițiilor respective.
Un alt subiect esențial a fost crearea Instanței Anticorupție, un subiect care a atras multă atenție în societate, aducând cu sine aspecte pozitive și negative. Grupul de consultanță, în colaborare cu reprezentanții instituțiilor guvernamentale, a susținut numeroase discuții referitoare la instanța anticorupție. De asemenea, experții naționali au elaborat o opinie scrisă despre această instanță, una dintre concluziile lor fiind că „adoptarea unei legi și crearea unei instanțe anticorupție specializate par a fi un experiment, așa cum a fost menționat și în documentele citate mai sus, care ar putea influența percepția și încrederea publică în autoritățile statului, inclusiv în autoritatea judecătorească. Totuși, o astfel de inițiativă este asociată cu numeroase riscuri care trebuie luate în considerare pe parcursul procesului de elaborare, promovare și aplicare.”
Rezultatul calitativ:
• Îmbunătățirea calității legilor în urma consultanței și expertizei oferite de experții naționali și internaționali. Aceasta poate include clarificarea, simplificarea și alinierea legilor cu standardele internaționale sau cu nevoile naționale;
• Implicarea mai multor instituții și experți în dezbaterea legilor poate indica un rezultat calitativ pozitiv, arătând că procesul legislativ a fost deschis și că a existat un efort pentru a ajunge la un consens asupra modificărilor legislative;
• Procesul a fost caracterizat de transparență și responsabilitate, acest lucru poate fi văzut ca un rezultat calitativ, indicând un guvern deschis și responsabil;
• Grupul de consultanță a reușit să ofere soluții viabile pentru problemele legislative identificate, acesta poate fi considerat un rezultat calitativ semnificativ;
• Experții naționali și internaționali au adus expertiză și perspective valoroase în procesul legislativ, acesta poate fi considerat un rezultat calitativ, arătând că s-a căutat să se beneficieze de cele mai bune practici internaționale;
• Noua Lege nr. 245 a fost adoptată și implementată cu succes, acesta poate fi considerat un rezultat calitativ major al procesului legislativ.
Rezultatul cantitativ:
• 5 modificări legislative propuse în perioada iulie-august, în special cele legate de Legea nr. 83 din 14.04.2023;
• 6 experți naționali și internaționali care au contribuit la procesul de consultanță și la elaborarea amendamentelor legislative.
• 10 Ședințe sau întâlniri de lucru la care au participat experții pentru a discuta aspectele legate de modificările legislative.
Ședințe săptămânale cu PM/MJ/P/MPs. Discuții informale cu comunitatea de experți din domeniul justiție.
Deși inițial se planificau ședințe săptămânale, acestea nu s-au desfășurat săptămânal, din cauza volumului imens de muncă. Cu toate acestea, ședințele aveau loc ori de câte ori era necesar pentru a clarifica și discuta subiectele de interes. Această flexibilitate a fost esențială pentru asigurarea unui răspuns eficient la provocările și problemele care apăreau pe parcurs.
Pentru a menține un registru al discuțiilor din ședințele care erau mai puțin orientate publicului larg, au fost întocmite procese-verbale, iar un model al acestora va fi atașat la prezentul raport pentru referință.
Cu precizie, grupul de consultanță, în colaborare cu instituțiile relevante, se reunea atunci când era necesar pentru a discuta subiecte cu importanță majoră. Printre instituțiile vizate cel mai des în aceste discuții se numără Ministerul Justiției, Președinția, Parlamentul, Procuratura Generală, Procuratura Anticorupție, Centrul Național Anticorupție, și altele, în funcție de necesități. Subiectele abordate se concentrau pe problemele reformei din domeniul justiției, iar obiectivul principal era propunerea de soluții pentru aceste probleme. Aceste discuții aveau o legătură strânsă cu condiționalități impuse de Comisia Europeană Republicii Moldova, care a acordat statutul de stat-candidat UE.
Deși ședințele nu se desfășurau săptămânal din cauza dificultăților întâmpinate de membrii implicați, consilierul Prim-Ministrului, domnul Victor Munteanu, menținea o comunicare zilnică cu toate părțile implicate. Acest lucru presupunea discuții regulate cu multe dintre instituțiile enumerate mai sus. În cazul apariției unei probleme, se delegau task-uri experților naționali, iar în cazurile mai complexe, colaborarea cu experții internaționali devenea o opțiune. Această abordare flexibilă și comunicarea constantă asigurau că subiectele cruciale legate de reforma justiției erau tratate cu seriozitate și că se luau măsuri prompte pentru a le aborda.
Rezultatul calitativ:
• Capacitatea de a adapta ședințele și discuțiile în funcție de necesități, ceea ce a permis o abordare flexibilă și oportună a problemelor emergente din domeniul justiției;
• Întocmirea proceselor-verbale pentru ședințele mai puțin orientate publicului larg a asigurat documentarea adecvată a discuțiilor și a deciziilor luate, contribuind la transparența și responsabilitatea procesului;
• Implicarea periodică a grupului de consultanță și colaborarea cu instituțiile relevante au asigurat un mediu de colaborare eficient în identificarea și soluționarea problemelor legate de reforma justiției;
• Comunicarea zilnică a consilierului Prim-Ministrului pe domeniul justiție și anticorupție cu instituțiile și delegarea task-urilor experților, atunci când erau necesare, au contribuit la soluționarea promptă a problemelor întâlnite;
• Implicarea experților internaționali a adus expertiză și perspective valoroase în procesul de reformă a justiției, ceea ce a consolidat calitatea discuțiilor și a propunerilor de soluții.
Rezultatul cantitativ:
• Deși nu au avut loc săptămânal, ședințele și discuțiile au avut loc ori de câte ori a fost necesar, ceea ce a dus la un număr semnificativ de întâlniri și discuții pe parcursul perioadei relevante.
• 5 procese-verbale au fost întocmite pentru ședințele mai puțin orientate publicului larg, asigurând înregistrarea adecvată a acestora.
• Mai multe instituții au fost implicate în discuțiile și ședințele relevante, inclusiv Ministerul Justiției, Centrul Național Anticorupție, Procuratura Anticorupție, Președinția, Parlamentul, Procuratura Generală, și altele, conform necesităților.
Analiza de impact
Analiza de impact a fost elaborată de 2 experți internaționali: Codruț Olaru și Claudiu Dumitrescu, cu eforturi considerabile și a inclus o analiză amănunțită a problemelor și soluțiilor în ceea ce privește reforma justiției. Experții internaționali, având o vizită programată în luna iulie, în perioada 13-21 iulie, au avut numeroase întâlniri cu decidenții politici de rang înalt. Obiectivul a fost de a asigura că documentele nu se limitează doar la aspectele teoretice ale legii, ci includ și aspecte practice legate de aplicarea legii. Acest lucru a implicat discuții cu reprezentanții tuturor instituțiilor de rang înalt, care au oferit perspective valoroase cu privire la lacunele legale și la funcționarea eficientă a acestora în diverse contexte. Aceste întâlniri au servit drept platformă pentru a aduce în discuție chestiuni critice și pentru a oferi soluții sau metode care au avut succes în alte țări, cu exemple furnizate de experții români. Prezentul document îmbracă forma unei analize de impact, cu scopul de a evalua perspectiva reformelor actuale în domeniul justiției și anticorupție din Republica Moldova, având în vedere obiectivele inițiale propuse la nivel strategic și rezultatele intermediare reflectate în organizarea sistemului judiciar din Republica Moldova, atinse până în prezent, după primii doi ani ai perioadei de guvernare 2021 – 2025.
Componenta analitică a acestei evaluări realizate de către experții internaționali selectați acoperă majoritar perspectiva organizării sistemului judiciar pe componenta de combatere a marii corupții și a corupției sistemice, cu accent pe evaluarea reală, obiectivă a plusurilor și minusurilor existente la nivel legislativ și judiciar; astfel, au fost riguros analizate, pe de o parte, regulile de competentă materială și personală în materie de corupție – prin raportare la recentele demersuri legislative realizate în plan intern și internațional, fiind deja foarte cunoscute demersurile realizate de Republica Moldova, care în luna iunie 2022 a obținut statutul de țară candidată UE.
Pe de altă parte, au fost evaluate și elementele de natură funcțional – organizatorică de la nivelul tuturor instituțiilor care au atribuții pe linia combaterii corupției, respectiv instanțe de judecată, Procuratura Anticorupție, Centrul Național Anticorupție sau structurile de poliție, punând-se accent pe modul de funcționare și interacțiune dintre acestea, dar și pe identificarea unor reguli clare, de natură să delimiteze domeniile de competență ale acestor instituții, ceea ce ca rezultat concret echivalează cu maximizarea rezultatelor investigative.
Documentul are, pe lângă caracterul său teoretic, și o importantă componentă practică, perspectiva din care acesta se dorește a fi un instrument util, care sa poată contribui la luarea de către decidenți a celor mai bune decizii sistemice; preponderentul caracter tehnic al documentului este, în primul rând, rezultatul îndelungatei experiențe profesionale a celor doi experți, care au activat mai bine de 25 de ani, ca magistrați procurori, din care o perioadă semnificativă în cadrul celor două structuri specializate din cadrul sistemului judiciar din România, respectiv în Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, precum și în Direcția Națională Anticorupție.
De asemenea, eforturile realizate de beneficiar pentru identificarea și facilitarea unor discuții cu reprezentanții principalilor instituții implicate la nivel politic și judiciar în combaterea fenomenului corupției din Republica Moldova a contribuit semnificativ la formularea unor recomandări și concluzii realiste și riguros argumentate.
Strict raportat la acest fapt, analiza încearcă sa ofere o gamă completă de elemente pe trei subdomenii fundamentale, și anume:
– constatări și sugestii de natură instituțional-organizatorică;
– constatări și sugestii de modificare legislativă;
– constatări și sugestii la nivelul managementului resurselor umane.
Concluziile documentului – toate aceste constatări și sugestii – poate nu oferă soluții ideale în raport cu aspectele analizate și nu pretind rezolvarea tuturor problemelor din sistemul judiciar; în mod categoric însă, acestea pot reprezenta puternice argumente pentru luarea unor decizii viitoare care să amplifice și să susțină atât activitatea de combatere a corupției, cât și pe cea de fortificare reală a instituțiilor judiciare investite legal cu astfel de responsabilități, în condițiile în care situația existentă și multiplele modificări ale legislației sunt generate local și au o complexitate fără precedent.
Rezultatul calitativ:
• Acest document de analiză de impact va avea un impact semnificativ asupra procesului de reformă a justiției, cu următoarele rezultate calitative notabile
• Documentul va contribui la clarificarea și înțelegerea profundă a problemelor din cadrul sistemului judiciar și a modului în care acestea influențează reforma justiției.
• Analiza a furnizat propuneri concrete și soluții pentru a remedia deficiențele identificate, ceea ce a orientat eforturile de reformă în direcții eficiente.
• Recomandările legislative incluse vor conduce la îmbunătățirea cadrului legislativ, asigurând astfel un cadru mai robust pentru combaterea corupției și promovarea justiției.
• Documentul va servi ca punct de referință comun pentru instituțiile implicate, facilitând o mai bună coordonare a eforturilor lor în direcția obiectivelor comune de reformă.
Rezultatul cantitativ:
• Documentul conține un număr semnificativ de propuneri și recomandări pentru îmbunătățirea sistemului judiciar, evidențiind amplitudinea impactului său;
• Documentul a implicat numeroase instituții, cum ar fi Ministerul Justiției, Procuratura Generală, Centrul Național Anticorupție, Procuratura Anticorupție, și altele, vor au contribuit la aplicabilitatea recomandărilor;
• Recomandările legislative vor conduce la modificări legislative;
• Documentul a servit drept bază pentru numeroase discuții și consultări între diverse părți interesate, ceea ce a contribuit la promovarea unei abordări colaborative în reforma justiției.
Elaborarea și promovarea unei foi de parcurs și a unui plan de intervenție conex
Cu privire la elaborarea și promovarea foi de parcurs și a unui plan de intervenție conex, dorim să subliniem că ne aflăm într-un stadiu activ de dezvoltare a acestor documente cruciale. Luna august a marcat începutul procesului de elaborare a Foii de Parcurs, iar în prezent suntem profund implicați în acest demers. Până în acest moment, am realizat progrese semnificative, aproximativ 80% din document fiind finalizat. Este demn de menționat că această rată de completare de 80% este una impresionantă, mai ales având în vedere că suntem acum în luna septembrie.
Pentru a clarifica mai bine, să luăm în calcul că acest procent reflectă cât de mult am reușit să avansăm cu documentul într-o perioadă de o lună (de la sfârșitul lui august până în septembrie). Aceasta indică nivelul nostru de dedicare și eficiență în procesul de elaborare.
Foaia de parcurs va constitui unul dintre pilonii esențiali ai acestui proiect, oferind o direcție clară și un cadru de referință pentru toate activitățile viitoare. De asemenea, planul de intervenție conex este în curs de dezvoltare și va completa corespunzător Foaia de Parcurs.
- Întâlniri de advocacy cu decidenți internaționali și naționali.
- Discuții informale cu comunitatea de experți din domeniul justiție.
În ceea ce privește întâlnirile de advocacy cu decidenții internaționali și naționali, precum și discuțiile informale cu comunitatea de experți din domeniul justiției, este esențial să subliniem importanța acestor activități.
Experții internaționali au jucat un rol semnificativ în această inițiativă, având o vizită în Chișinău în perioada 13-21 iulie. În timpul acestei vizite, au avut loc numeroase întâlniri cu decidenții politici de rang înalt. Pentru a furniza un context detaliat, atașăm agenda întâlnirilor. (Anexa nr. 6 ) Experții internaționali și cei naționali au jucat un rol vital în aducerea experiențelor internaționale relevante și în promovarea unor abordări eficiente pentru problemele identificate.
În ansamblu, aceste întâlniri și discuții au contribuit în mod semnificativ la fundamentarea documentelor analitice și la dezvoltarea unei perspective comprehensive asupra problemelor din domeniul justiției, într-un efort de a îmbunătăți legislația și practicile judiciare. În realizarea acestei activități, au avut loc zeci de întâlniri, cu instituții guvernamentale, ca Comisia parlamentară „Comisia juridică, numiri şi imunităţi”, Aparatul Președintelui, Ministerul Justiției, Procuratura Generală, Procuratura Anticorupție, Centrul Național Anticorupție, dar și organizații non-guvernamentale specializate în reforma justiției, precum Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), ș.a. De asemenea, vrem să menționăm despre întâlnirile consilierului Prim-ministrului pe domeniul justiție și anticorupție, domnul Victor Munteanu cu decidenții politici. În acest context, menționăm că au avut loc întâlniri/colaborări cu 1) World Bank; 2) Departamentul de Justiție (DOJ) al SUA 3) Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID); 4) Grupul de state contra corupţiei (GRECO); 5) Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD); 6) Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) Moldova, ș.a.
Rezultatul calitativ:
• întâlnirile de advocacy cu decidenții internaționali și naționali, precum și discuțiile informale cu comunitatea de experți din domeniul justiției au avut un impact pozitiv în ceea ce privește înțelegerea și abordarea problemelor legate de justiție, și elaborarea documentelor „Analiza de Impact” și a Foii de Parcurs.
Rezultatul cantitativ:
• mai mult de 30 de întâlniri cu organizații internaționale, instituții guvernamentale și organizații non-guvernamentale specializate în reforma justiției.