Institutul de Politici Publice A.O. lansează concursul de licitație de selectare a unei companii sociologice pentru efectuarea sondajului „Barometrul Opiniei Publice din Republica Moldova 2024”
Licitație de selectare a unei companii sociologică pentru efectuarea sondajului „Barometrul Opiniei Publice din Republica Moldova 2024”
- Joi, 22 august 2024
- Categorie: Achiziție bunuri, Contractare Servicii
CERERE DE OFERTE (CDO)
Concursul de licitație este lansat în cadrul proiectului „Barometrul Opiniei Publice din Republica Moldova pentru anul 2024”. Acest proiect este finanțat de Fundația Soros Moldova, contract de grant Nr. G15248 din 15.06.2023, si de Grantul obtinut de la German Marshall Fund.
CONTEXT
Institutul de Politici Publice implementează proiectul Barometrul Opiniei Publice pentru anul 2024, finanțat de Fundația Soros Moldova, și de German Marshall Fund. Activitatea principală a acestui proiect este determinarea atitudinii alegătorului față de candidații la funcția de Președinte al țării, și aici ne interesează atât prima fază a alegerilor, în care vor fi aleși primii doi candidați la această funcție, cât și a doua fază a alegerilor, în care vor concura primii doi candidați. Pe lângă aceasta ne interesează foarte mult și atitudinea alegătorului față de viitorul țării, răspunsul lui la întrebarea din referendumul consituțional.
Înafară de aceasta ne interesează identificarea opiniei publice a cetățenilor, determinarea evenimentelor socio-politice care interesează cetățeanul cel mai mult, identificarea rolului și locului instituțiilor social-politice în viața cetățeanului, ș.a.
Întru realizarea acestui scop Institutul de Politici Publice anunță un concurs pentru selectarea unei companii sociologice în vederea efectuării a două sondaje de opinie publică la nivel național, unul înaintea primei faze a alegerilor și a referendumului, al doilea pentu faza a doua a alegerilor Președintelui țării.
INSTRUCȚIUNE PENTRU OFERTANȚI
PREGĂTIREA DOSARULUI
Dosarul de aplicare va cuprinde următoarele documente:
- Ofertă tehnică (conform Formularului A. Oferta tehnică);
- Ofertă financiară (conform Formularului B. Oferta financiară).
Ofertele se depun în conformitate cu cerințele și procedura prevăzută în prezenta Instrucțiune pentru ofertanți.
La pregătirea dosarului, solicitanții vor examina în detaliu cererea de ofertă. Lipsa anumitor informații, esențiale pentru executarea contractului, solicitate în cererea de ofertă, pot duce la respingerea propunerii.
Toate costurile legate de pregătirea și/sau depunerea dosarului de aplicare vor fi suportate de către ofertanți, indiferent dacă propunerea lor a fost selectată sau nu.
Ofertele, precum și toată corespondența cu ofertantul va fi în limba română.
CUM ȘI UNDE SE DEPUNE DOSARUL
Dosarul de aplicare va cuprinde oferta tehnică și oferta financiară.
Dosarul de aplicare va fi transmis electronic, prin e-mail, la următoarea adresă: ipp@ipp.md
Termen limită de depunere: duminica, 08 septembrie 2024; ora 23:59.
Institutul nu va lua în considerare dosarele depuse după termenul limită.
Vă rugăm să vă asigurați că ofertele tehnice și financiare pot fi trimise în e-mailuri separate, în același timp oferta financiară poate fi protejată prin parolă. Parola va fi dezvăluită doar la solicitarea în scris de către Institut, la etapa de deschidere a ofertelor financiare.
La expedierea ofertelor, vă rugăm să vă asigurați că următoarele informații sunt incluse în subiectul e-mailului:
- pentru ofertă tehnică – Subiect: OT_CDO. 02.2024_Nume ofertant
- pentru ofertă financiară – Subiect: OF_CDO. 02.2024_Nume ofertant
După expedierea dosarului, vă rugăm să vă asigurați că acesta a fost recepționat de Institut sub forma unui e-mail de confirmare. Institutul este responsabil numai pentru dosarele confirmate.
Un ofertant poate retrage, înlocui sau modifica oferta după ce a fost depusă în orice moment înainte de termenul limită pentru depunere, prin trimiterea unei notificări scrise către Institut. Oferta înlocuită sau modificată trebuie depusă odată cu notificarea.
Toate notificările trebuie trimise respectând procedura depunerii ofertelor, marcându-le clar prin adăugarea cuvintelor „RETRAGERE” „SUBSTITUIRE” sau „MODIFICARE” la subiectul e-mailului.
Ofertele vor fi valabile timp de 30 de zile din momentul depunerii.
OFERTA TEHNICĂ (OT)
Oferta tehnică (datată, semnată și ștampilată de ofertant) va fi prezentată în limba română, în baza Formularului A. Oferta tehnică (disponibil pentru descărcare ca fișier separat) și va include:
- Metodologia de eșantionare elaborată;
- Descrierea detaliată a metodologiei aplicate la etapa de pilotare a chestionarelor;
- Descrierea rețelei de intervievatori și a modului cum vor fi instruiți înainte de cercetare;
- Descrierea metodelor de procesare a datelor;
- Planul de lucru cu indicarea rezultatelor așteptate la fiecare etapă și a persoanei responsabile pentru supervizarea activității respective;
- Lista cercetărilor sociologice efectuate în ultimii 5 ani, la nivel național sau regional, cu descrierea scurtă a obiectivelor lor;
- CV-urile experților care vor fi implicați în pregătirea, colectarea, monitorizarea procesului de cercetare și analiza datelor colectate;
- Copia unui extras recent din registrul persoanelor juridice.
Ofertantul va include ambele cercetări în această propunere. Tot odată, el trebuie să fie conștient că în cazul când unul din candidați va caștiga alegerile din primul tur, deci al doilea tur nu va avea loc, atunci cercetarea sociologică nu va fi realizată.
OFERTA FINANCIARĂ (OF)
Oferta financiară va include suma solicitată în MDL pentru efectuarea cercetării.
Ofertantul va utiliza Formularul B. Oferta financiară (disponibil pentru descărcare ca fișier separat).
Oferta urmează a fi datată, semnată și ștampilată de către ofertant, ulterior scanată și expediată.
În cazul în care există erori aritmetice nesemnificative, acestea vor fi corectate de către Institut.
Ofertantul va oferi suma pentru fiecare cercetare sociologică separat.
Prețurile vor fi indicate fără a include TVA și cu includerea TVA, în conformitate cu legislația în vigoare a Republicii Moldova.
EVALUAREA DOSARELOR
Evaluarea dosarelor va fi realizată în două etape:
- Analiza ofertelor tehnice conform criteriilor specificate cu acordarea punctajului respectiv, inclusiv verificarea conformității cu cererea de oferte.
- Analiza ofertelor financiare și calcularea punctajului conform formulei unice de calcul.
Scorul de evaluare (maxim 100 de puncte) va reprezenta un cumul al scorului obținut prin oferta tehnică (maxim 70 de puncte) și oferta financiară (maxim 30 de puncte).
În prima etapă, oferta tehnică (OT), prezentată de fiecare ofertant, va fi verificată pentru a stabili dacă acestea sunt complete în ceea ce privește cerințele minime de conformitate.
După validarea ofertelor de către comisia de achiziții a Institutului formată din 3 (trei) membri, ofertele vor fi transmise spre evaluare.
Ofertele tehnice vor fi evaluate de către experți independenți și angajați ai Institutului, iar rezultatele evaluării vor fi prezentate ulterior, la faza de deschidere a ofertelor financiare, în cadrul unei ședințe online cu invitarea ofertanților.
Ofertanții vor fi anunțați suplimentar despre data, ora și modalitatea de participare la ședință.
Ofertele tehnice vor fi analizate, conform criteriilor indicate mai jos:
# | Criteriu de evaluare | Punctaj detaliat | Punctaj maxim |
1. | Experiența demonstrată, în baza calificărilor | 30 | |
1.1. | Cel puțin 5 ani de experiență în efectuarea cercetărilor sociologice la nivel național și regional | Se vor acorda 5 puncte pentru minim de 5 ani de experiență și câte 1 punct pentru fiecare an adițional de experiență, dar nu mai mult de 10. | 15 |
1.2. | Experiență anterioară în efectuarea cercetărilor în domeniul drepturilor omului/instituțiilor publice/justiție | Se va acorda câte 1 punct pentru fiecare tematica | 3 |
1.3. | Experți de calificare înaltă cu experiență vastă în organizarea cercetărilor sociologice (CV-urile vor fi incluse ca parte componentă a ofertei) | Până la 5 puncte | 5 |
1.4 | Rețea dezvoltată de intervievatori calificați care acoperă întreaga tara | Până la 5 puncte | 5 |
1.5 | Abilități demonstrate sau aptitudini de a administra un contract cu donatorii, inclusiv sistem contabil adecvat, abilități de a opera în limitele unui buget și de a asigura performante de calitate | Până la 2 puncte | 2 |
2. | Descrierea metodologiei de lucru și fezabilitatea planului de acțiuni | 40 | |
2.1 | Metodologia de lucru este clar descrisă, planul de acțiuni este clar și corespunde termenelor indicate în TOR | Metodologia – până la 6 puncte
Planul de acțiuni – până la 2 puncte |
8 |
2.2 | Compania a indicat cum va efectua selectarea localităților și a numărului de persoane intervievate | Până la 2 puncte | 2 |
2.3 | Descrierea detaliată a metodologiei aplicate la etapa de pilotare a chestionarelor | Până la 10 puncte | 10 |
2.4 | Descrierea rețelei de intervievatori și a modulului cum vor fi instruiți înainte de cercetare | Rețeaua de intervievatori – până la 3 puncte
Instruirea – până la 2 puncte |
5 |
2.5 | Descrierea metodelor de procesare a datelor, și anume descrierea procedurii de verificare a corectitudinii datelor colectate, proceduri de control, verificări statistice și supervizarea operatorilor | Până la 15 puncte | 15 |
Scorul minim de calificare pentru oferta tehnică – 40 de puncte.
În a doua etapă, Comisia de achiziții va examina numai ofertele financiare (OF) ale ofertanților care îndeplinesc scorul minim de calificare în urma evaluării ofertelor tehnice, menționat mai sus.
Solicitanții vor primi un e-mail de la Institut, prin care trebuie să trimită parola pentru oferta lor financiară la următoarea adresă: ipp@ipp.md.
În cadrul unei ședințe publice (videoconferință), vor fi prezentate rezultatele evaluării ofertelor tehnice și vor fi anunțate ofertele financiare pentru fiecare ofertant.
Evaluarea ofertei financiare se realizează în conformitate cu o formulă unică de calcul, după cum urmează:
Variabile:
∑oferta = suma propusă în ofertă financiară;
∑min = suma propusă în cea mai mică ofertă financiară;
Punctaj oferit pentru oferta financiară Pfin = 30*∑min/∑oferta.
Astfel, ofertantul obține punctajul total conform formulei
P = Pteh + Pfin
Se va alege compania care a obținut punctajul total maximal.
TERMENI DE REFERINȚĂ
La elaborarea ofertei se va tine cont de componenta cantitativă a Barometrului Opiniei Publice și de etapele menționate mai jos.
Componenta cantitativă (sondaj de opinie):
- Populația țintă: cetățeni cu vârsta peste 16 ani, aflați pe teritoriul Republicii Moldova, fără Transnistria;
- Chestionar mulți-tematic, care va asigura că durata medie de aplicare a chestionarului nu va depăși 40 de minute;
- Aplicare: față-în-față, la domiciliul respondenților. Respondenții vor fi selectați aleatoriu din cadrul gospodăriilor din țară;
- Va fi utilizată metoda CAPI (computer-assisted-personal-interview);
- Eșantionul va trebui să corespundă principiului de reprezentativitate națională și să cuprindă cel puțin 1100 de persoane cu minimum de 100 de puncte de eșantionare;
- Datele companiei vor fi reprezentative pentru gen, mediu de rezidență, vârstă (4 grupe), naționalitate, studii, nivel socio-economic.
Sondajul va fi efectuat în câteva etape:
- Pregătirea cercetării
-
- Proiectarea eșantionului;
- Formatarea chestionarului;
- Pilotarea chestionarului. Vor fi pre-testate 20 de chestionare, 10 în mediul urban și 10 în mediul rural. Persoanele selectate pentru interviuri vor fi de diferite vârste și diferite nivele de studii. La finalul pretestării, compania selectată va realiza un scurt raport în care va discuta eventualele erori de proiectare a chestionarului (durata, limbajul, dificultatea înțelegerii etc.);
- Feedback asupra ghidurilor de interviu;
- Îmbunătățirea chestionarului în funcție de rezultatul pilotării;
- Traducerea chestionarului în limba rusă;
- Pregătirea machetei bazei de date;
- Elaborarea instrucțiunilor pentru operatori;
- Instruirea operatorilor. Este de preferat ca instruirea operatorilor să se facă într-o singură zi, centralizat.
- Colectarea datelor – sondajul:
-
- Aplicarea chestionarului la nivel național;
- Introducerea chestionarelor în baza de date;
- Corectarea și etichetarea bazei de date, calculul variabilei de ponderare (dacă este necesar);
- Raportul cercetării și prezentarea datelor preliminare a sondajului public
-
- Analiza statistică a datelor preliminare;
- Elaborarea raportului statistic, care va include analiza frecvențelor.
- Raportul statistic va include de asemenea descrierea procesului de cercetare, a modalității de elaborare a eșantionului, rezultatele pilotării, problemele cu care s-a confruntat compania pe parcursul cercetării și modalitățile de depășire a lor;
- Prezentarea datelor în formă tabelară și diagrame;
- Realizarea raportului metodologic, care va cuprinde: fișele de eșantionare, lista cu operatorii care au participat la cercetare, raportul de control intern, descrierea eventualelor probleme întâmpinate în teren, analiza refuzurilor de a răspunde și analiza statistică a non-răspunsurilor la întrebări din chestionar. Raportul va fi cât mai succint posibil.
REZULTATE AȘTEPTATE
- Chestionarul tradus în limba rusă
- Raportul despre rezultatele efectuării etapei pilot cu propuneri pentru îmbunătățirea chestionarelor;
- Baza de date în SPSS, precum și exportată în Excel;
- Raportul statistic final prezentat în tabele și diagrame în Excel;
- Raportul metodologic la finalul cercetării.
TERMENUL DE EXECUTARE
Septembrie 2024 – Noiembrie 2024.
Rezultatele sondajelor vor fi prezentate conform următoarelor date: rezultatele primului sondaj vor fi făcute publice inainte de alegerile fixate pe 20 octombrie 2024, rezultatele celui de al doilea sondaj vor fi facute publice inainte de turul doi al alegerilor prezidențiale care vor fi fizxate pe data de 3 noiembrie 2024.
CALIFICAREA ȘI EXPERIENȚA OFERTANTULUI
- Cel puțin 5 ani de experiență în efectuarea cercetărilor sociologice la nivel național și regional;
- Experiență anterioară în efectuarea cercetărilor în domeniul drepturilor omului/instituțiilor publice/justiție etc.
- Experți de calificare înaltă cu experiență vastă în organizarea cercetărilor sociologice (CV-urile vor fi incluse ca parte componentă a ofertei);
- Rețea dezvoltată de intervievatori calificați care acoperă întreaga țară (intervievatorii vor fi instruiți în ceea ce privește obiectul cercetării);
- Abilități demonstrate sau aptitudini de a administra un contract cu donatorii, inclusiv sistem contabil adecvat, abilități de a opera în limitele unui buget și de a asigura performante de calitate;
- Capacitarea și dotarea necesară pentru a utiliza metoda CAPI.
ÎNCHEIEREA CONTRACTULUI ȘI PLATA
Dosarul evaluat cu cel mai înalt punctaj (ofertă tehnică + ofertă financiară) va fi declarat oferta câștigătoare.
În baza rezultatelor concursului, Institutul va semna un contract de prestări servicii cu compania care a depus oferta câștigătoare. Contractul va produce efecte juridice începând cu luna septembrie 2024 și se va încheia cel târziu în luna decembrie 2024.
Achitarea serviciilor va fi efectuată în conformitate cu contractul de prestări servicii. Condițiile de plată vor fi negociate și agreate de ambele părți. Plata va fi efectuată în lei moldovenești, prin transfer bancar.
CONFIDENŢIALITATE ŞI PROTECŢIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Ofertele înscrise la concurs vor conține, direct sau indirect, date cu caracter personal. Institutul de Politici Publice va asigura confidențialitatea datelor cu caracter personal în procesul de colectare, prelucrare și stocare a acestora.
CONFLICT DE INTERESE
Principiile fundamentale pe care Institutul de Politici Publice dorește să le accentueze în sfera conflictului de interese sunt:
- Toate conflictele de interese potențiale sau care sunt în efect trebuie declarate;
- Nicio persoană nu ar trebui să fie în poziție de decident asupra cazului său;
- Self-dealing-ul este interzis.
ANTIFRAUDĂ ȘI CORUPȚIE
Institutul de Politici Publice aplică cu strictețe politica de zero toleranță la practicile interzise, inclusiv fraudă, corupție, complicitate, practici ne-etice sau neprofesionale și obstrucționarea ofertanților. Institutul de Politici Publice solicită tuturor ofertanților să respecte cel mai înalt standard de etică în timpul procesului de achiziție și implementare a contractului.
Pentru întrebări referitoare la Termenii de Referință și cu privire la modul de depunere a ofertelor vă rugăm să îl contactați pe Arcadie Barbaroșie, director de proiect, e-mail: arcadie_barbarosie@ipp.md , adresa fizică: str. Puskin 16/1, MD-2012, Chișinău, Republica Moldova.
Întrebările de clarificare pot fi transmise în formă scrisă pe adresa de e-mail indicată mai sus, până la data de 30 august 2024, orele 13:00.
Răspunsurile la toate întrebările adresate vor fi publicate pe pagina anunțului Concursului în cadrul documentului Întrebări/Răspunsuri, fie prin e-mail direct.