Dezbateri publice la Bălți: Implicarea părinţilor şi comunităţilor în definitivarea noului Cadru de referinţă al Curriculumului Naţional
Proiectele noului Cadru de referinţă al Curriculumului Naţional şi ale Planurilor-cadru pentru învăţământul general au fost puse din nou în discuție. De această dată, dezbaterile publice au avut loc în orașul Bălți și au adunat reprezentanţii elevilor, părinţilor, cadrelor didactice şi celor de conducere din Zona de Nord a ţării. Evenimentul a fost organizat de Institutul de Politici Publice și Ministerul Educaţiei.
Participanţii la dezbaterile publice au accentuat impactul benefic pe care îl are asupra sistemului de învăţământ general implementarea noului Cod al educaţiei. În special, a fost salutată includerea reprezentanţilor elevilor şi părinţilor în organele de conducere ale instituţiilor de învăţământ, implicarea tot mai largă a părinţilor şi comunităţilor în viaţa şcolii.
Elevii şi părinţii au remarcat că şcoala oferă elevilor noi posibilităţi de a se manifesta, profesorii au devenit mai atenţi şi mai binevoitori, majoritatea din ei încearcă să descopere şi să realizeze aptitudinile fiecărui copil. Mulţi dintre elevii participanţi la dezbateri au indicat în calitate de element de noutate faptul că tot mai mulţi din semenii lor au început a veni la şcoală cu plăcere; opiniile lor, exprimate în cadrul şcolii, sunt auzite şi respectate; majoritatea profesorilor sunt prietenoşi, le explică, îi ajută.
În opinia elevilor şi părinţilor, odată cu implementarea noului Cod de etică al cadrului didactic, profesorii au devenit mai deschişi şi mai sinceri în raport cu elevii, sunt mai răbdători, explică mai bine şi cu mai multă atenţie materiile dificile, evaluează mai obiectiv rezultatele învăţării.
În calitate de reminiscenţe ale unui stil autoritar de predare şi evaluare, elevii şi părinţii au indicat impunerea de către cadrele didactice a unor materii de studiu ce sunt învechite şi irelevante; teoretizarea excesivă; axarea procesului de studii doar pe expunerea şi reproducerea materiilor, fără ca acestea să fie consolidate prin desfăşurarea unor activităţi practice concrete, legate cu viaţa cotidiană; premărirea de către unii profesori a disciplinelor şcolare predate anume de ei şi, în consecinţă, impunerea unor sarcini de lucrul pe acasă, ce nu pot fi realizate în termeni rezonabili.
Proiectele noilor planuri-cadru, propuse pentru dezbateri, au trezit discuţii aprinse, participanţii optând pentru diversificarea profilurilor liceale şi extinderea opțiunilor disciplinelor şcolare propuse elevilor la libera alegere. Foarte mulţi părinţi s-au pronunţat în favoarea extinderii pregătirii fundamentale a elevilor la matematică, ştiinţe, informatică, disciplinele socio-umane. În opinia lor, orientarea profesională a elevilor ar trebui făcută începând cu clasele gimnaziale şi ar trebui să se bazeze pe necesităţile concrete ale comunităţilor, regiunilor şi ale ţării în ansamblu, şi nu pe situaţii inventate şi exemple abstracte, rupte de realitate, aşa cum se mai face în prezent.
Domnul Valentin Crudu, şef al Direcţiei învăţământ preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, domnul Anatol Gremalschi, director de programe la Institutul de Politici Publice, specialiştii ce au elaborat proiectul noul Cadru de referinţă al Curriculumului Naţional, au
subliniat importanţa participarea părinţilor şi reprezentanților comunităţilor locale în viaţa şcolii şi diversificarea ofertelor educaţionale, propuse de fiecare instituţie de învăţământ.
În cadrul proiectului “Consolidarea colectivităţilor şcolare: creşterea rolului părinţilor şi comunităților în guvernarea educaţiei”, Institutul de Politici Publice, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, planifică perfecţionarea în continuare a cadrului normativ-juridic ce ar oferi elevilor, părinţilor şi reprezentanţilor comunităţilor locale noi posibilităţi de a participa efectiv în viaţa şcolii şi de a racorda oferta educaţională a acesteia la necesităţile beneficiarilor direcţi ai educaţiei.
Proiectul este implementat cu susținerea financiară a Programului de Sprijinire a Educaţiei al Fundaţiilor pentru o Societate Deschisă, în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova.