Parteneriate pentru învățare
Autor: Mariana Marin
Sinteza de politici Parteneriate cu familia pentru învățare are drept scop diagnosticarea stării de facto a parteneriatului dintre familie și școală pe următoarele aspecte: participarea la luarea deciziilor, accesul la informațiile despre conținuturile curriculare și strategia de evaluare folosită la nivel central, dar și modalitățile particulare de evaluare pentru învățare la nivelul instituției de învățământ.
În lucrare sunt utilizate rezultatele sondajelor realizate de Asociația Generală a Învățătorilor din Republica Moldova (AGIRoMd) în perioada mai-iulie 2017. Forma de colectare a datelor a fost online. La sondaj au participat 109 părinți, reprezentând localități rurale, urbane, având un statut social divers: slujbași, casnici, cu studii superioare și postuniversitare. De asemenea, anumite situații calitative interpretate în lucrare au fost obținute prin metoda focus-grupurilor, la şedințele cărora au participat părinți ai elevilor din clasele primare și gimnaziale.
Principalele constatări ale sintezei de politici sunt:
1. Veriga slabă în colaborarea instituției de învățământ cu școala este componenta consultare, informare și feed-back privind accesul părinților la îmbunătățirea atitudinii cadrelor didactice față de elevi prin evaluare.
2. Punctul slab al multor școli este limitarea accesului părinților la activitățile de luare de decizii și dezbateri, de formare profesională, de analiză a demersului educațional.
3. Un element important în parteneriatul cu familia este consultarea componentei curriculare la decizia școlii, care conform recomandărilor planului-cadru se racordează la nevoile beneficiarilor direcți şi indirecți ai educației. Aspectul dat de cele mai dese ori este lăsat la discreția administrației.
4. Existența unui curriculum rupt de viață (centrat pe teorie, nu pe aplicațiile practice, pe memorare, nu pe gândire critică) și inadecvarea competențelor formate în școală la cerințele pieței muncii. Consultarea responsabilă a părinților care se îngrijesc de viitorul profesional al copiilor săi ar putea responsabiliza mai mult societate în participarea la luarea deciziilor privind viitorul țării.
5. Evaluarea lipsită de obiectivitate și centrată pe cunoștințe reprezintă o problemă pentru întreg învățământul general. În sinteza de politici au fost intervievate grupuri de părinți care vor prezenta situația reală, dar și doleanțele pentru ameliorare.
6. Lipsa implicării părinților în general sau falsa implicare în deciziile privind educația și chiar nerespectarea unor drepturi fundamentale ale elevilor.