Pilotarea modelului de guvernare participativă a școlilor
COMUNICAT DE PRESĂ
Pilotarea modelului de guvernare participativă a școlilor a scos în evidență mai multe probleme ce necesită modernizarea cadrului normativ-juridic de funcționare a consiliilor elevilor și a consiliilor reprezentative ale părinților.
CHIȘINĂU, 19/12/2019: În cadrul sesiunilor de instruire a membrilor consiliilor elevilor și ai consiliilor reprezentative ale părinților din trei instituții-pilot de învățământ general s-a constatat că elevii și părinții își doresc mai mulți reprezentanți în organele de administrației a școlilor și o libertate mai mare în alegerea disciplinelor obligatorii de studiu. Mulți din ei s-au pronunțat pentru creșterea obiectivității evaluărilor și includerea de probe orale la examenul de bacalaureat.
În perioada mai-decembrie a.c., în trei instituții de învățământ general, una din mediul rural, una dintr-un centru raional și alta din capitală au avut loc sesiuni de instruire a membrilor consiliilor elevilor și ai consiliilor reprezentative ale părinților în domeniile ce țin de realizarea drepturilor acestora de a participa la guvernarea școlilor și de mobilizare a părinților în favoarea creșterii calității educației. Experții Institutului de Politici Publice au oferit reprezentanților elevilor și părinților modele de bună guvernare a instituțiilor de învățământ, de consolidare a parteneriatelor școală-părinți-comunitate, de participare a părinților în viața școlii.
În cadrul sesiunilor de instruire ce s-au desfășurat într-un mod interactiv-participativ, elevii și părinții au identificat un șir de probleme și de constrângeri, care, în opinia lor, nu le permit să participe în deplină măsură la administrația instituțiilor de învățământ, la racordarea ofertei educaționale a școlilor la interesele și necesitățile elevilor, părinților și ale comunităților.
Atât elevii, cât și părinții își doresc să aibă mai mulți reprezentanți în consiliile de administrație și în cele de etică ale instituțiilor de învățământ, afirmând că multe din propunerile lor ar putea fi implementate mai eficient în cadrul unor parteneriate autentice școală-părinți-comunitate. Părinții s-au pronunțat pentru includerea lor în procesele decizionale referitoare la angajarea și promovarea în carieră a cadrelor didactice și a celor manageriale, oferirea de instrumente eficiente de evaluare a calității procesului educațional, de participare la luarea deciziilor privind organizarea vieții școlare.
Reprezentanții elevilor și ai părinților s-au pronunțat pentru respectarea necondiționată a drepturilor ce le sunt garantate de cadrul normativ-juridic în vigoare și pentru completarea acestuia prin stipulări explicite referitoare la responsabilizarea persoanelor care admit încălcări ale drepturilor respective. Totodată, membrii consiliilor reprezentative ale părinților sau pronunțat și pentru completarea cadrului normativ-juridic din domeniul educației cu prevederi ce ar responsabiliza cetățenii ce nu-și onorează în deplină măsură obligațiunile ce le revin în calitate de părinți.
Activitățile de pilotare a modelului de guvernare participativă a școlilor sunt realizate în cadrul proiectului „Valorificarea oportunităților de implicare efectivă a părinților, comunităților și a societății civile în guvernanța educației”, implementat de Institutul de Politici Publice cu suportul financiar al Programului de Sprijinire a Educației al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundației Soros-Moldova.