Declarația grupului de inițiativă pentru implementarea proiectului Exit Poll 2020– alegeri prezidențiale
Membrii grupului de inițiativă au luat act de comunicatul de presă emis la 28 octombrie de Comisia Electorală Centrală, răspunsul emis de către Președintele CEC – dl Emil Cimil în adresa CBS-Research și declarațiile publică făcute de către secretarul CEC – dl Maxim Lebedinschi. Pornind de la conținutul acestora, declarăm următoarele:
1. În răspunsul expediat de către Președintele CEC se constată că înștiințarea privind desfășurarea sondajului în data de 1 noiembrie nu întrunește rigorile de depunere (ștampila și semnătura nu sunt aplicate corespunzător). Vom înlătura aceste inconveniențe și vom prezenta repetat notificarea în conformitate cu prevederile art. 70 (10) din Codul Electoral.
2. Constatăm că difuzarea comunicatului de presă induce în eroare opinia publică pe mai multe aspecte. În primul rând se afirmă că CEC ar trebui să autorizeze desfășurarea unor sondaje, fie ele și de tip exit poll. Nu există niciun fel de prevederi în legislația Republicii Moldova care ar impune obținerea unor permisiuni sau autorizări din partea oricăror autorități publice pentru a desfășura oricare sondaj. Mai mult, dl Maxim Lebedinshi a declarat public că în Codul Electoral ar exista interdicții pentru desfășurarea sondajelor de opinie în ziua alegerilor. Remarcăm că singurele restricții existente în Codul Electoral se referă la imposibilitatea publicării rezultatelor sondajelor cu 5 zile înainte de alegeri și în ziua alegerilor până la închiderea secțiilor de vot (Art. 70 (10)). Ne arătăm consternați față de situația în care un conducător al CEC declară conștient sau nu falsuri legate de legislația electorală.
3. Afirmațiile care se conțin în răspunsul CEC și comunicatul menționat precum că desfășurarea sondajului prin intermediul telefonului ar afecta cumva secretul votului sunt absolut neîntemeiate. Reiterăm că răspunsurile sunt anonime, notarea răspunsurilor în baza de date în nici un fel nu sunt asociate cu numărul de telefon a persoanelor chestionate. Numerele de telefon, precum și careva înregistrări ale discuției în cadrul interviurilor nu vor fi stocate sau înregistrate.
4. În ceea ce ține de interpretarea dlui Cimil precum că acest sondaj nu respesctă criteriile unui exit poll, remarcăm că am menționat și în anunțul public că nu este vorba despre un exit poll clasic. În condițiile pandemiei, nu putem expune unui risc suplimentar alegătorii și intervievatorii și vom colecta răspunsurile telefonic, prin intermediul unui sistem de geberare și formare aleatorie și automatizată a numerelor de telefon mobil și selectare aleatorie din lista anonimizată a numerelor de telefon fix. Am apelat la noțiunea de exit poll datorita caracterului uzual al acesteia pentru alegători, exercițiul pe care urmează să-l realizăm având același scop și finalități ca și un exit poll clasic. Singura diferență esențială față de un sondaj cu intervievarea față în față a alegătorilor în preajma secției de votare este interviul la telefon. Esența întrebărilor este însă aceeași – aflarea preferințelor doar a alegătorilor care deja au votat. Cu toate acestea, pentru a evita orice speculații, am decis să oferim sondajului denumirea generică de ”After Poll”.
5. Nu putem să nu remarcăm că președintele CEC și secretarul CEC și-au permis să emită o pretinsă decizie în numele întregii Comisii, în situația în care chestiunea nu a fost examinată în ședință și nu a fost votată cu majoritatea de membri. În esență, o astfel de examinare nici nu ar putea să existe. Deoarece CEC nu are nici un fel de atribuții legale pentru a autoriza, permite sau interzice desfășurarea unui astfel de exercițiu. Considerăm că aceste acțiuni reprezintă o depășire a atribuțiilor de serviciu și abuz în serviciu și vom cere investigarea și atragerea la răspundere a factorilor de decizie care le-au admis.
Considerăm că comunicatul și răspunsul CEC reprezintă o tentativă de intimidare a reprezentanților societății civile implicați în orgnizarea și implementarea proiectului, precum si de intimidare a jurnaliștilor care urmează să informeze societatea despre rezultatele obținute. Mai mult, referințele publice la implicarea poliției, Centrului privind Protecția Datelor cu Caracter Personal și a Consiliului Audiovizualului în blocarea desfășurării și publicării sondajului le calificăm drept abuz și încălcare a drepturilor cetățenești, un derapaj antidemocratic deosebit de grav. Cerem membrilor CEC să examineze acțiunile conducerii, să aplice sancțiuni disciplinare pentru abuzurile menționate și să se disocieze de acțiunile ilegale și antidemocratice ale domnilor Dorin Cimil și Maxim Lebedinschi.
Facem apel la observatorii naționali și internaționali, organizațiile internaționale și misiunile diplomatice acreditate în Republica Moldova să ia atitudine față de aceste acțiuni îndreptate împotriva exercitării drepturilor și libertăților democratice.
Reiterăm caracterul absolut legal, transparent și corect al proiectului nostru. Sperăm foarte mult că CEC și alte instituții publice vor reveni în limitele legalității și vor încuraja participarea cetățenilor în acest exercițiu democratic.
Grupul de inițiativă pentru implementarea proiectului
„Exit Poll 2020 – alegeri prezidențiale”