Masa Rotundă „Noul Cod al Educaţiei – de la intenţii la realizări. Standardele de competenţă profesională ale cadrelor didactice şi manageriale din învăţământul general”
Institutul de Politici Publice optează pentru elaborarea şi implementarea în învăţământul general a unor standarde de competenţă profesională ale cadrelor didactice şi de conducere, orientate spre asigurarea calităţii şi eficienţei educaţiei, afirmării meritocraţiei şi integrităţii academice.
În cadrul Mesei Rotunde „Noul Cod al Educaţiei – de la intenţii la realizări. Standardele de competenţă profesională ale cadrelor didactice şi manageriale din învăţământul general”, au fost puse în discuţie două proiecte de documente elaborate sub egida Ministeriului Educaţiei de specialişti cu renume în domeniul resurselor umane din învăţământul general şi reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, active în domeniul educaţiei. Masa Rotundă a fost organizată în cadrul Proiectului „Observatorul societăţii civile în reformarea educaţiei”, implementat de Institutul de Politici Publice cu suportul financiar al Fundaţiilor pentru o societate deschisă, acordat prin intermediul Fundaţiei Soros-Moldova.
În cuvântul de salut, rostit la deschiderea evenimentului, dl Anatol Gremalschi, director de programe la Institutul de Politici Publice, a subliniat atât importanţa elaborării standardelor, cât şi discutării lor cu toate părţile interesate − cadrele didactice şi cele de conducere din învăţământul general, părinţii, reprezentanţii comunităţilor, ai administraţiei publice locale. Dl Anatol Gremalschi a subliniat faptul că proiectele de standarde puse în discuţie se bazează pe ultimele realizări ale ştiinţelor educaţiei şi, odată cu implementarea lor, vor servi drept bază pentru evaluarea şi promovarea cadrelor didactice şi de conducere în bază de performanţă.
Dl Valentin Crudu, șef al Direcţiei învăţământ preuniversitar a Ministerului Educaţiei, a subliniat că anterior au mai avut loc dezbateri publice pe marginea proiectelor de standarde, propunerile înaintate anterior de către participanţii la discuţii fiind incluse în versiunea curentă a documentelor în cauză. ”Aceste standarde prezintă un sistem de referinţă important pentru autoevaluarea nivelului de performanţă a cadrelor didactice și manageriale din învăţământul general. Știind care sunt cerinţele faţă de ei, directorii și profesorii vor fi capabil să îşi identifice punctele forte ale competenţelor, precum şi ariile de dezvoltare profesională, ce necesită îmbunătăţiri continue. Vă îndemn să vă expuneţi opiniile și sugestiile, deoarece Ministerul Educaţiei își dorește ca documentele respective să fie relevante, eficiente, aplicabile și să motiveze managerii școlari și cadrele didactice să obţină performanţe.”
Institutul de Politici Publice a prezentat în cadrul Mesei Rotunde viziunea societăţii civile referitoare la rolul standardelor de competenţă în ameliorarea calităţii educaţiei, stimularea şi promovarea în carieră a cadrelor didactice şi a celor de conducere în bază de meritocraţie, orientarea activităţii angajaţilor instituţiilor de învăţământ spre atingerea rezultatelor preconizate ale învăţării, spre realizarea capabilităţilor fiecărui elev.
Participanţii la Masa Rotundă au evaluat proiectele de documente în baza criteriilor de relevanţă, eficacitate şi eficienţă, înaintând mai multe propuneri de îmbunătăţire a acestora. O atenţie deosebită a fost acordată mecanismelor de implementare a standardelor puse în discuţie în instituţiile de învăţământ, organele locale de specialitate în domeniul învăţământului şi Inspectoratului Şcolar Naţional. Important este, în opinia participanţilor la Masa Rotundă, ca aceste documente să fie operaţionale şi să ajute cadrele didactice şi cele de conducere să racordeze oferta lor educaţională la necesităţile curente şi de perspectivă ale societăţii în general, ale comunităţilor şi ale fiecărui elev, în particular.
Prezentare – Standarde de competență profesională ale cadrelor didactice din învățămîntul general
Prezentare – Standarde de competență profesională ale cadrelor manageriale din învățămîntul general
Prezentare – Nivelul de calificare a cadrelor din învățămînt și rezultatele învățării