/prima rundă a consultărilor publice ”EDUCAȚIE 2030”/ Cum și-ar dori elevii să fie școala anului 2030
În cadrul procesului de elaborare a proiectului Strategiei naționale ”Educația 2030”, cu suportul Centrului Republican pentru Copii și Tineret ARTICO, au fost organizate consultări publice cu membrii Consiliului Național al Elevilor.
Tradițional, consultările au început cu prezentarea prevederilor-cheie ale primei versiuni a proiectului Strategiei Naționale “Educația 2030” și ale Programului de implementare a acesteia.
Elevii nu s-au lăsat așteptați și au adresat multiple întrebări despre conceptul strategiei, perioada de implementare a strategiei, cum a fost concepută structura acesteia și, bineînțeles, cum de facto noua strategie ar putea schimba procesul educațional din țara noastră.
Referitor la întrebarea cheie a consultărilor – cum ar vedea copii școala anului 2030, elevii au fost mai mult decât expliciți în viziunile lor. Pe parcursul următorului deceniu copii și-ar dori să fie efectuate investiții în reparația școlilor, clădirile să capete un aspect prietenos atât pe exterior cât și în interior, asigurarea școlilor cu cadre didactice calificate la toate disciplinele, alimentarea tuturor elevilor din clasele gimnaziale, instalarea dulăpioarelor individuale pentru păstrare lucrurilor personale.
Totodată, elevii și-ar dori săli sportive dotate cu echipament sportiv modern, crearea de spații de relaxare pentru elevi, asigurarea unei libertăți autentice în alegerea disciplinelor opționale și desfășurarea în cadrul școlii a mai multor activități extracurriculare– cercuri, cluburi pe interese, secții sportive, concursuri etc.
Către anul 2030, elevii și-ar dori ca Consiliile școlare ale elevilor să aibă posibilitatea să participe la gestiunea finanțelor alocate pentru activitățile cu caracter educativ și cele extracurriculare, să participe la stabilirea tematicii și a formelor de desfășurare a acestora. Educația viitorului trebuie să se bazeze pe dotarea tehnică a instituțiilor de învățământ cu mijloacele tehnologiei informației și comunicațiilor și formarea de competențe digitale autentice.
Dincolo de dotarea materială a școlilor, elevii și-au dorit să găsească în anul 2030 o școală în care ”comunicarea profesor-elev să se bazeze pe respect reciproc”, iar ”pedagogii să transmită elevilor dragostea față de obiectele de studiu”, ”mai multe ore practice în procesul de învățământ, în special pentru disciplinele reale”, ” eliminarea dublărilor de informații la anumite discipline școlare, cum ar fi Educația pentru sănătate ș.a.”
Notă: Proiectele Strategiei de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030 și Programului de implementare a Strategiei sunt elaborate în cadrul proiectului ”EDUCAȚIE 2030” realizat de către o echipă de experți naționali și internaționali a Institutului de Politici Publice sub egida Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Proiectul este realizat cu suportul UNICEF Moldova. După definitivare, proiectele de documente strategice vor fi înaintate pentru aprobare către Guvernul Republicii Moldova.
Agenda consultărilor publice cu Consiuliul Național al Elevilor
PREZENTARE/Strategia națională “Educația 2030”. Ce ar trebui să schimbăm în școala noastră?