/prima rundă a consultărilor publice ”EDUCAȚIE 2030”/ ”Implementarea Strategiei „Educația 2020” s-a terminat. Să analizăm lecțiile învățate și să nu repetăm greșelile din trecut în procesul de elaborare a noii Strategii “Educația 2030””
”Termenul de implementare a Strategiei “Educația 2020” a expirat. Să analizăm lecțiile învățate și să nu repetăm greșelile în noua Strategie Educația 2030”, au susținut directorii instituțiilor de învățământ profesional tehnic în cadrul consultărilor publice organizate în cadrul procesului de elaborare a proiectului Strategiei ”Educația 2030”, a Programului de implementare a acesteia și a Cadrului de evaluare și monitorizare a procesului de implementare.
Pe parcursul discuțiilor purtate, a fost atrasă o deosebită atenție dezvoltării parteneriatului între instituțiile profesional tehnice și agenții economici. ”Este o problemă pe care nu am reușit s-o soluționăm. Agenții economici nu prea doresc să coopereze cu noi, majoritatea tinerilor așteaptă să finalizeze studiile și pleacă peste hotare, iar învățământul dual efectuat de agenții economici nu dă rezultatele scontate, fiindcă nu au cadre didactice pregătite pentru o astfel de activitate”.
Participanții au atenționat că ”piața muncii este în schimbare, așa că instituțiile profesional tehnice ar trebuie să fie mai flexibile și evident, mai competitive. Pentru aceasta avem nevoie de resurse financiare care ar putea fi obținute nu doar din resursele statutului, dar și cu eforturi proprii”.
La rândul lor, reprezentanți instituțiilor private de învățământ profesional tehnic, au ridicat problema refuzului autorităților de a le finanța din bugetul de stat conform normativelor standard per elev. În opinia lor, ”Codul Educației prevede pachetul standard doar pentru învățământul general. De ce situația rămâne neschimbată? Noi facem nu doar pregătirea profesională, dar și cea generală, liceală”.
Totodată, conducătorii instituțiilor de învățământ profesional tehnic au menționat că ”atunci când vorbim de învățământ să nu uităm și de educație. Cetățeanul nu se formează doar în școală. Să nu punem pe umerii școlii sarcinile ce revin familiilor și comunităților. Este necesar de a dezvolta și educația parentală”.
Participanții au solicitat să fie acordată o mai mare atenție validării educației nonformale și informale, în special în cazul meseriilor și profesiilor muncitorești.
Notă: Proiectele Strategiei de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030 și Programului de implementare a Strategiei sunt elaborate în cadrul proiectului ”EDUCAȚIE 2030” realizat de către o echipă de experți naționali și internaționali a Institutului de Politici Publice sub egida Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Proiectul este realizat cu suportul UNICEF Moldova. După definitivare, proiectele de documente strategice vor fi înaintate pentru aprobare către Guvernul Republicii Moldova.