Cum și de ce Guvernele Moldovei și Ucrainei trebuie să amendeze Programul Strategic de Acțiuni pentru Bazinul Hidrografic al fluviului Nistru pe perioada anilor 2021-2035?
La 31 martie 2021 a fost semnat Programul Strategic de acțiuni pentru bazinul hidrografic al fluviului Nistru pentru anii 2021 – 2035. Semnarea a fost anunțată de partea ucrainiană printr-o postare pe Facebook a Viceministrului Mediului din Ucraina, Mihailo Horev și contrasemnat de Secretarului de Stat pe chestiuni de Mediu din Republica Moldova, Ghenadie Iurco.
Deși un astfel de Progam bazinal era necesar, căci el reprezintă o practică obișnuită în guvernanța bazinelor hidrografice la nivel europnean, în special după votarea de către Parlamentul European a Directivei 2000/60/EC privind cadrul de politică comunitară în domeniul apelor, semnarea Programului dedicat bazinului hidrografic al Nistrului s-a facut în grabă, cu multe scăpări și inconsitențe din partea Moldovei care vor avea costuri sociale și economice mari, dacă nu vor fi corectate în viitorul apropiat.
Semnarea unui astfel de Act ar trebui să reprezinte o bună lecție pentru diplomația Moldovei și pentru Guvern, despre cum nu trebuie negociat și validat un astfel de Program ținînd cont de miza Nistrului pentru Moldova. Metaforic vorbind, Nistrul reprezintă ”coloana vertebrală” a Republicii Moldova care demult nu mai este un subiect de ordin ecologic, ci de securitate națională. Iar Programul bazinal cu care a fost recent ”înarmorat” are o importanță cel puțin similară cu cea a Acordului de Funcționare a CHE Nistrean aflat în negociere de mai mulți ani.
Examinarea preliminară a acestui document scoate în evidență cîteva lucruri:
- Programul se focusează pe un singur proiect internațional, cel al GEF/OSCE și elimină practic orice alt input analitic venit din partea unor proiecte internaționale relevante desfășurate în paralel
- Directivele europene incluse în Program au fost introduse formal, selectiv și insuficient pentru a acoperi în totalitate guvernarea corpurilor de apă și a ecosistemelor de care acestea depind
- Angajamentele Ucrainei pe partea de împădurire nu sunt proporționale cu cele ale Moldovei
- Lipsește angajamentul Ucrainei de a coopera și face schimb de informații hidraulice relevante, oferite la timp și în măsură suficientă cu partea moldovenească
- Investițiile în infrastructura verde sunt slab conturate în Program
- Mecanismele de compensare a pagubelor lipsesc cu desăvărșire
- Programul a fost semnat în grabă
Dacă nu vor fi îndepărtate în cel mai scurt timp aceste limitări nu vor avea decît efectul de a compromite acest Program de la bun început. Și care nu va stopa în nici un fel degradarea continuă a apelor de suprafață, de adîncime, biodiversității, ecosistemelor și comunităților din Bazinul Fluviului Nistru pînă în 2035 așa cum pretinde că își propune.